15. listopadu startují již popáté Ježíškova vnoučata. Úspěšný charitativní projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu za čtyři roky jeho existence splnil seniorům téměř 70 tisíc vánočních přání. Ježíškovým vnoučetem se může stát každý, kdo chce potěšit osamělé seniory splněním jejich přání. Cílem organizátorů je, aby se letošní ročník s podtitulem „Není čas ztrácet čas“ nesl opět v duchu setkávání dárců a obdarovaných.
Pomyslná poštovní schránka projektu Ježíškova vnoučata se začala v druhé polovině září plnit množstvím přání seniorů. Za tu dobu zvládli pracovníci domovů, center a stacionářů zjistit a přepsat do databáze přes 8 000 tisíc přání. Sociální zařízení pro seniory se mohou do projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu zapojit až do Štědrého dne, seznam přání se tedy ještě rozroste.
Snahou letošního ročníku projektu je upozornit na nedostatek pozornosti, které se někdy seniorům dostává od rodin, ale také na jejich dlouhodobý stav izolace v důsledku pandemie covid-19.
„Restrikce v podobě omezování sociálních kontaktů každému z nás ukázaly, jak cenné a důležité je setkávat se s milými a blízkými lidmi. Ježíškova vnoučata seniorům plní jejich přání a pomáhají jim tak, aby se necítili osamoceně, a to nejenom o Vánocích,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.
Pohlazení, společné čtení knih i zážitky
Letos mezi nejčastější přání dříve narozených patří například předplatné časopisů, kniha, rádio, audioknihy, ale i televize, tablet nebo telefon k udržení kontaktu s vnějším světem. Zájem mají senioři také o něco pěkného na sebe, sladkosti, panenky nebo návštěvy zvířat v domově. Mezi oblíbená přání patří stále častěji zážitky, ať už jde o výlet do divadla, cukrárny, na ryby, nebo zabíjačku v domově. Oblíbená jsou skromná a osobní přání v podobě společného čtení, doprovodu do kostela nebo obyčejného pohlazení.
„Loňský rok byl pro mnohé smutný hlavně tím, že na osobní setkání nemohlo dojít. I tak se pracovníci domovů snažili s upřímným pochopením, že není čas ztrácet čas, vymýšlet příležitosti pro setkání – přes sklo, přes plot na zahrádce, přes video hovory. To oni zachránili alespoň nějaký čas pro své klienty tím, že jim umožnili cítit blízkost a péči druhých. Ježíškova vnoučata k dárkům zasílaným do domovů připojovala daleko častěji osobní přání pro seniory a dárečky pro personál, jako poděkování za jejich oddanost,” řekla Gabriela Drastichová, ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu.
Projekt Ježíškova vnoučata doprovodí nejen rozhlasová kampaň na všech stanicích Českého rozhlasu, ale také komunikace na sociální síti Facebook a Instagram s oficiálním hashtagem #jeziskovavnoucata.
Více informací je k dispozici na webu Ježíškova vnoučata.